Mit jelent az iskolaérettség?
Az iskolaérettség egy összetett fejlettségi állapot, amely testi, lelki, szociális és értelmi területeken mutatkozik meg. A cél, hogy a gyermek örömmel és sikerélményekkel kezdje meg az iskolai életet.
Testi és mozgásos érettség
- Az iskolaérett gyermek testalkata megváltozik: karjai, lábai megnyúlnak, gyakran megindul a fogváltás. Mozgáskoordinációja finomodik, képes hosszabb ideig ülni, ceruzát helyesen fogni, rajzolni, vágni. A dominancia (jobb- vagy balkezesség) kialakulása is fontos, hiszen ez segíti az írás tanulását.
Értelmi és kognitív fejlettség
- A gyermek képes figyelmét 10–15 percig összpontosítani, megérti az egyszerű utasításokat, és érdeklődik a betűk, számok iránt. Alapvető fogalmakat ismer (napok, évszakok, testrészek), képes logikai összefüggések felismerésére, és örömmel vesz részt játékos tanulási helyzetekben.
Szociális és érzelmi érettség
- Az iskolaérett gyermek képes együttműködni társaival, elfogadja a szabályokat, és tudja kezelni az érzelmeit. Fontos, hogy legyen feladattudata – azaz ne csak elkezdje, hanem be is fejezze a feladatokat. A kudarcokat képes feldolgozni, és újra próbálkozik, ha szükséges.
Kommunikációs készségek
- A gyermek képes gondolatait összefüggően kifejezni, és megérti a hallott szöveget. A beszédhibák, szókincsbeli hiányosságok akadályozhatják az olvasás és írás elsajátítását, ezért ezek korai felismerése és fejlesztése kiemelten fontos
Miért fontos az iskolaérettség?
Az iskolaérettség biztosítja, hogy a gyermek magabiztosan, motiváltan és pozitív élményekkel kezdje meg az iskolát. Az iskolaéretlen gyermek könnyen kudarcélményekkel találkozhat, ami hosszú távon befolyásolhatja a tanuláshoz való viszonyát.