Mi az a diszkalkulia?
A diszkalkulia egy tanulási zavar, amely a számolási és matematikai készségeket érinti, függetlenül az intelligenciaszinttől. Az érintettek nehezen értik meg a számfogalmakat, műveleteket, és gyakran problémát okoz a számok összehasonlítása, becslése vagy a szorzótábla megtanulása. Korai felismeréssel és célzott fejlesztéssel javítható a tanulási teljesítmény és csökkenthető a kudarcélmény.
Jellemző tünetek
- Számfogalom zavara: Nehézség a számok jelentésének megértésében, például nem érzékeli, hogy a 10 két 5-ből áll
- Alapműveletek nehézségei: Összeadás, kivonás, szorzás, osztás során gyakori hibák, lassú számolás, ujjak használata
- Idő- és pénzkezelési problémák: Nem tudja leolvasni az órát, kiszámolni a visszajárót, vagy összeadni az árakat vásárláskor
- Matematikai szorongás: Elkerülő viselkedés, önbizalomhiány, negatív attitűd a matekfeladatokkal szemben
- Térbeli tájékozódási zavarok: Iránytévesztés, jobb-bal keverése, nehézség diagramok, térképek értelmezésében
Fejlesztési lehetőségek
A diszkalkulia terápiája egyénre szabott fejlesztési folyamat, amely a gyermek meglévő képességeire építve segíti a számolási nehézségek leküzdését- Diagnózisra épül: A terápia az alapos pedagógiai és pszichológiai vizsgálat eredményeire támaszkodik, hogy feltárja a problémás területeket
- Képességfejlesztés: Fókuszban a számfogalom, műveleti készségek, vizuális észlelés, figyelem, emlékezet és gondolkodás fejlesztése
- Játékos, élményszerű tanulás: A tanulás élményszerű, gyakran manipulációval, mozgással és vizuális eszközökkel történik (pl. Dyscalculine program)
- Fokozatosság elve: Apró lépésekben haladva épülnek fel az új ismeretek, stabilizálva a hibás minták helyett a helyeseket/li>