"Minden gyermekben ott rejlik a tudás magja, amit csak gondoskodással és szeretettel kell ápolnunk, hogy virágba boruljon"
Az iskolára felkészítő foglalkozás elsődleges célja az óvoda és az iskola közötti zökkenőmentes átmenet biztosítása. Mindez játékosan, jó hangulatban, a gyermek meglévő képességeire építve egyénre szabottan zajlanak a foglalkozások.
Foglalkozásomon a tanuláshoz való részképességek fejlesztése történik olyan gyermekek számára, akik a tanulással és a figyelemmel kapcsolatos nehézségeket mutatnak az iskolában. (Sindelar)
(diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) A foglalkozásokon az olvasástechnika, szövegértés, helyesírás és számolási készség fejlesztését valósítom meg egyénre szabottan, játékos formában. (Meixner módszer)
Korrepetálás keretében tantárgyi megsegítés történik: célja, hogy a gyermek könnyebben megértse és alkalmazza az adott tantárgy tananyagát.
A foglalkozások célja, a gyerekek kézügyességének javítása, a finommozgáshoz szükséges kéz és ujjak izmainak az erősítése, szem-kéz koordináció, ill. a rajz és íráskészség fejlesztése és az írómozgások megfelelő kialakítása
1. Komplex Mozgásterápia: a tanulási nehézségek megelőzésére és a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek fejlesztésére.
"Legyen öröm a tanulás".
2. Alapozó terápiás torna
Gyermekeknek szóló, tornáimon játékos mozgásfejlesztéssel, egyensúly- és koordinációs feladatokkal, valamint idegrendszeri érettséget támogató gyakorlatokkal segítem a harmonikus fejlődést.
Az iskolára felkészítő foglalkozás elsődleges célja az óvoda és az iskola közötti zökkenőmentes átmenet biztosítása. Mindez játékosan, jó hangulatban, a gyermek meglévő képességeire építve egyénre szabottan zajlanak a foglalkozások.
Legfontosabb feladatunk, hogy a kisgyermek problémamentesen kezdje meg az első osztályt.
A foglalkozás kifejezetten a nagycsoportos óvodások számára készült, Deákné B. Katalin által kidolgozott program alapján történik.
A program rövid lényege:
– Célirányos és hatékony segítséget nyújt az óvoda-iskola átmenet során.
– Intellektuális képességeket fejleszt (általános tájékozottság).
– Segít a figyelem összpontosításban.
– Korrigálja az egyéni hiányosságokat.
– Fokozatosság elvét követve, ismereteket rendszerez.
– Sokszínű és változatos.
Tanulási zavar esetén (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) miatt minden gyermekhez egyénileg próbálok kapcsolódni. . Fontosnak tartom, hogy minden gyermek biztonságban érezze magát, és megértse, hogy az együtt töltött idő az ő fejlődését segíti. Az élményszerű tanulás révén nemcsak a készségek fejlesztésére, hanem az önbizalom növelésére is nagy figyelmet fordítok.
Szakértői bizottság által kiadott Szakértői véleménnyel rendelkező gyermekek esetében a Szakértői véleményben meghatározott fejlesztési célokat és eszközöket figyelembe véve, fejlesztési terv összeállítása alapján történnek a foglalkozások.
Diszlexia/diszgráfia prevenciós/reedukációs foglalkozás: A foglalkozások során az olvasástechnika, szövegértés, helyesírás fejlesztésére helyezem a hangsúlyt. Ezen kívül képességfejlesztés keretében térirányok, testséma, térbeli, síkbeli és időbeli tájékozódás, vizuális-látási észlelés és figyelem, azonosságok, különbözőségek felismerésének, alak-háttér differenciálás, hallási észlelés és figyelem fejlesztése történik Meixner módszer segítségével.
Diszkalkulia prevenciós/terápia foglalkozás: A matematika területéhez kapcsolódó részképességek fejlesztése valósul meg
Foglalkozásomon a tanuláshoz való részképességek fejlesztése történik olyan gyermekek számára, akik a tanulással és a figyelemmel kapcsolatos nehézségeket mutatnak az óvodában, iskolában.
Vannak olyan gyermekek, akik valamilyen tanulási nehézséggel küzdenek (figyelemproblémák, számolási, írás és olvasási nehézség) és vannak azok a gyermekek, akik kicsit lassabban haladnak, nem tudnak lépést tartani társaikkal, ezáltal segítségre szorulnak tanulási szokásaik kialakulásában.
A terápiás foglalkozás a képességek és készségek felmérése után az erősségekre épít és a gyengébb részképességek fejlesztésére koncentrál.
Két korcsoportban valósítom meg a fejlesztéseket:
Az óvodás gyermekek (5-7 éves)
Az általános iskolás tanulók (7-14 éves).
Segítséget nyújtok az adott tantárgyhoz kapcsolódó feladatok és anyagok elsajátításában. A tantárgyi megsegítés célja, hogy a gyermek könnyebben megértse és alkalmazza az adott tantárgy tananyagát, ami növeli az önbizalmát és javítja az iskolai teljesítményét. Ezzel egyéni figyelmet és támogatást kap, amely hozzájárulhat a hosszú távú sikerhez.
A foglalkozások célja, a gyerekek kézügyességének javítása, a finommozgáshoz szükséges kéz és ujjak izmainak az erősítése, szem-kéz koordináció, ill. a rajz és íráskészség fejlesztése és az írómozgások megfelelő kialakítása. Nagy hangsúlyt fektetek a nagymozgások fejlesztésére is, hiszen ezek szoros kapcsolatban állnak a finommozgások megfelelő működésével. Foglalkozásaink részét képezi még a jobb és bal oldal differenciálás, a testséma, a térbeli és síkbeli tájékozódás fejlesztése. Továbbá, a vizuális észlelés és figyelem fejlesztése, az alak-háttér megkülönböztetés, vizuális differenciálás és diszkrimináció fejlesztés is.
Azok gyermekeket várom, akik, nem szeretnek íróeszközt a kezükbe venni, nem tudják helyesen megtartani a ceruzát, nem szeretnek kézműveskedni, nem szeretik azokat a tevékenységeket, amikhez nagymértékben kell használni a kezet, a csuklót és az ujjakat.
Továbbá minden olyan gyermeket is várunk, akik szeretnének biztosabb grafomotoros készségekkel elkezdeni az első osztályt.
1. KMT- Komplex mozgásterápia
elsősorban egy otthoni rendszeres gyakorlásra épülő program, mely a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek fejlesztését szolgálja.
A komplex mozgásterápia egy neuropedagógiai szemléletű fejlesztő eljárás, amelyet Kulcsár Mihályné dolgozott ki. A mozgásterápia abból a megtapasztalásból jött létre, hogy bizonyos mozgásminták a gyakorlása pozitív hatással van a gyermekek iskolai teljesítményére
Az alábbi területeken segíthet:
• az idegrendszer éretlen területeinek hiánypótlásában,
• finommotorika fejlesztésében,
• mozgásügyesítésben,
• írás, olvasás, számolási nehézség korrekciójában
• figyelemkoncentrációs zavar javításában,
• beilleszkedési nehézség esetén,
• iskolaéretlenség esetén.
• a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására, kezelése.
• A terápia szintén nagy segítség lehet az iskola megkezdése előtt, az iskolai felkészítés részeként, illetve kisiskolás korban is.
A Komplex mozgásterápia során olyan csecsemőkori mozgásmintákat járunk be, melyek segítik újraélni életük korábbi mozgásfejlődési szakaszait, serkentve ezzel az idegrendszer érési folyamatait. A terápia során a fejlődés már a második, harmadik héten beindul.
A mozgásos gyakorlatok elősegítik a két agyfélteke harmonikus együttműködését, amely elengedhetetlen feltétele az örömteli tanulásnak. A komplex mozgásterápia az agy minden területét fejleszti, újra tanítja a gyermekkori elemi mozgásokat, az idegrendszer fejletlenségeire fókuszálva, amely a probléma okozója lehet. Ennek eredményeként pozitív változások következnek be a tanulásban, magatartásban, a gyermek önbizalmában.
2. Alapozó terápiás torna
Gyermekeknek szóló tornáimon játékos mozgásfejlesztéssel, egyensúly- és koordinációs feladatokkal, valamint idegrendszeri érettséget támogató gyakorlatokkal segítem a harmonikus fejlődést. A foglalkozások célja, hogy a mozgás örömén keresztül erősítsük az érzékelés–mozgás–figyelem összhangját, megalapozva a sikeres tanulást és a magabiztos mozgást.
Alapozó terápia egy komplex mozgásfejlesztő módszer, amelynek célja az idegrendszer érésének elősegítése, a tanulási nehézségek megelőzése és a már meglévő problémák enyhítése. A módszer alapja, hogy a gyermek fejlődése során kimaradt vagy hiányosan rögzült mozgásminták újraélésével és begyakorlásával az idegrendszer új kapcsolatokat épít, ezáltal javul a figyelem, a tanulási képesség és a mozgáskoordináció.
Az Alapozó Terápia hatékony segítség lehet:
• Tanulási nehézségekkel küzdő gyermekeknek (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)
• Figyelem- és magatartásszabályozási problémákkal élőknek
• Mozgáskoordinációs, egyensúlyi nehézségekkel küzdőknek
• Iskolaéretlenség esetén
• Megkésett beszédfejlődésnél
• Fejlesztésre szoruló óvodásoknak és kisiskolásoknak
Sindelar részképesség vizsgálat 5-14 éveseknek
A vizsgálat területei: vizuális és akusztikus észlelés, figyelem, emlékezet, intermodális kódolás, szerialitás, téri tájékozódás.
A részképesség fejlesztés célja, hogy megelőzzük a részképesség-gyengeségek okozta tanulási nehézségeket, és megteremtsük az iskolai tanulás alapvető feltételeit.
A foglalkozások heti egy-két alkalommal történő képességfejlesztés keretében valósul meg, illetve, az otthoni fejlesztés esetében a foglalkozás napi 10 percet vehet igénybe.
A Sindelar-program két korosztályt céloz meg:
- óvodásokat (5-7 évesek) és
- általános iskolásokat. (7-14 év)
Olvasás és írás készség vizsgálata (Diszlexia veszélyeztetettségi vizsgálat)
A felmérés Meixner módszer alapján történik, mely képet ad a gyermek olvasási készségéről, szövegértéséről. Íráskészség felmérés keretében tollbamondás, majd szókincsvizsgálat történik a következő korosztályokban:
Óvodáskorban: diszlexia előrejelző szűrés: célja, hogy 5-6 éves gyermekeknél azonosítsa azokat a részképességbeli hiányosságokat, amelyek később olvasási és írási nehézségekhez vezethetnek.
Iskoláskorban: diszlexiaveszélyeztetettségi felmérés: célja azoknak a részképességzavaroknak a feltárása, amelyek jelenléte nehezíti vagy akadályozza az olvasás és az írás hatékony alkalmazását.
Számolási készség vizsgálata
Számolási nehézség/zavar (diszkalkulia) előrejelzésére szolgáló felmérés. A vizsgálat több területet érint, például számfogalom, aritmetikai készségek, műveletvégzés, matematikai szabályfelismerés.
Iskolakészültségi vizsgálat
A felmérés során az iskolakezdéshez szükséges részképességek felmérése történik játékos formában.
Alapozó terápiás mozgásvizsgálat
A felmérés nemcsak a mozgásügyességet nézi, hanem az idegrendszeri érettség és az érzékelés–mozgás–kogníció összefüggéseit is, így pontos képet ad arról, milyen fejlesztésre van szükség a gyermek optimális fejlődéséhez.
A vizsgálat területei:
- Idegrendszer érettsége
- Mozgásvizsgálat (nagy,- és finommotorika)
- Egyensúly, rugalmasság, ritmusérzék
- Testséma, térbeli mozgások
- Dominancia
- Taktilis terület
KMT - Komplex Mozgásterápia felmérés
A Kulcsár-féle Komplex Mozgásterápia (KMT) vizsgálati folyamata átfogó és részletes, annak érdekében, hogy feltérképezze a gyermek idegrendszeri érettségének állapotát és az esetleges részképességzavarokat.
A terápia egy alapos felméréssel indul, amely során meghatározom a kiindulási szintet, és összeállítom az egyénre szabott gyakorlatsort. A gyakorlatokat a szülőknek betanítom, majd ajánlott heti öt alkalommal elvégezni őket négy héten keresztül. Havonta kontrollvizsgálatot végzek, amely után újabb gyakorlatsort ismertetek.
Ha nehézséget okoz a gyermek otthoni mozgásfejlesztésének megoldása, heti egy-két alkalommal személyesen is szívesen foglalkozom velük.
Akiknek javasolt:
- tanulási nehézséggel küzdő gyermekeknek
- figyelemzavarral küzdő gyermekeknek
- iskola éretlen óvodásoknak
- bizonytalan, rendezetlen mozgás esetén
- BTMN-s gyermekek számára
Nánásiné Kovács Judit
Okleveles gyógypedagógus ELTE-BGGYK
Tiflopedagógia és tanulásban akadályozottak pedagógiája
Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán végeztem, és azóta is szívügyem a gyerekek fejlesztése. Célom, hogy minden gyermek a saját ütemében, örömmel fejlődhessen – legyen szó komolyabb tanulási nehézségről vagy csupán kisebb lemaradásról, amely egy kis odafigyeléssel és támogatással könnyen áthidalható. Foglalkozásaimon játékos, biztonságos légkörben dolgozunk együtt, ahol a jó hangulat és az egyéni odafigyelés teremti meg a fejlődés alapját.. Szívesen segítek SNI-s, BTMN-es, valamint teljesen tipikusan fejlődő gyermekeknek is – akár részképesség-fejlesztésről, iskolaelőkészítésről, korrepetálásról vagy speciális tanulási zavarok (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia) megelőzéséről és fejlesztéséről van szó.
Célom, hogy a gyerekek ne csak ügyesedjenek, hanem közben magabiztosabbá váljanak, és újra örömüket leljék a tanulásban!
Területeim:
Tanulási nehézség fejlesztése
A diszkalkulia korszerű terápiája
Diszlexia - Meixner prevenció és reedukáció
Sindelar képességfejlesztés
Egyéni és csoportos iskolaelőkészítő program – Deákné B. Katalin
Komplex Mozgásterápia - KMT
Alapozó terápiás mozgásfejlesztés
Szenzoros mozgásos fejlesztés
Tantárgyi megsegítés – korrepetálás
Gyermekjóga oktatás
HTML Creator